Algemene voorwaarden
Artikel 1 Geldigheidsduur van de offertes
Tenzij anders bepaald zijn onze offertes slechts geldig tijdens een periode van 30 kalenderdagen. Wij zijn enkel gehouden door onze offertes indien de aanvaarding door de klant ons binnen deze termijn bereikt. Wijzigingen aangebracht aan onze offertes zijn slechts geldig indien zij door ons schriftelijk werden aanvaard. De offertes zijn steeds berekend op basis van de op dat moment geldende prijzen van grondstoffen en lonen. Indien de overeenkomst tot stand komt of de werkzaamheden aanvangen meer dan een maand na de offerte, heeft de aannemer het recht de te factureren prijzen aan te passen aan de op dat moment geldende prijzen.
Artikel 2 – Betaling
Tenzij anders wordt overeengekomen, wordt de prijs van de aanneming gefactureerd in maandelijkse schijven, naarmate de werken vorderen. De btw, andere heffingen en lasten, en hun wijzigingen, zijn steeds ten laste van de medecontractant. De facturen moeten betaald worden binnen een termijn van 15 dagen na hun verzending. Gebeurt dit niet, dan zullen de verschuldigde bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling interest opleveren met als tarief 8,5% per jaar, berekend naar rato van het aantal dagen betalingsachterstand. Bovendien worden de op de vervaldag verschuldigde, maar niet betaalde, bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling vermeerderd met een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het nog verschuldigde bedrag, met een minimum van € 125.
Indien de Opdrachtgever niet akkoord gaat met een factuur, moet hij deze binnen de acht dagen na de dagtekening ervan schriftelijk en gemotiveerd protesteren.
Wanneer een factuur niet tijdig betaald wordt, heeft de aannemer het recht voor de uitvoering van het nog uit te voeren werk te onderbreken tot de factuur werd betaald, zonder dat hiervoor enig vergoeding kan verschuldigd zijn vanwege de aannemer. De aannemer bepaalt zelf wanneer de werken opnieuw aangevat worden, zonder dat hiervoor enig vergoeding wegens vertraging verschuldigd is. Wanneer de aannemer door deze schorsing schade lijdt, zal de klant deze dienen te vergoeden. Desgevallend kan de aannemer de overeenkomst met onmiddellijke ingang eenzijdig beëindigen lastens de klant. In dat geval is door de klant de vergoeding verschuldigd zoals in Artikel 8.
Artikel 3 – Prijsherziening
Zelfs in geval van een absoluut forfait leidt elke stijging van de lonen, de sociale lasten, de prijzen van de materialen of van hun transport tot een prijsherziening die toegepast wordt op de betrokken facturering van de uitgevoerde werken volgens de onderstaande formule: p = P x (0,40 x s/S + 0,40 x i/I + 0,20) “P” is het bedrag van de uitgevoerde werken en “p” is het herziene bedrag. “S” is het gemiddelde uurloon bepaald door het Paritair Comité voor het Bouwbedrijf van kracht op de 10de dag vóór het indienen van de offerte, en verhoogd met het op die datum door de FOD Economie aanvaarde totaalpercentage van de sociale lasten en verzekeringen; “s” is dit uurloon zoals het werd opgenomen vóór de aanvang van de werken waarvoor gedeeltelijke betaling wordt gevraagd, verhoogd met het hiervoor vermelde totaalpercentage dat in die periode aangenomen was. “I” is het maandelijkse indexcijfer bepaald door de Commissie van de Prijslijst der Bouwmaterialen, zoals van kracht op de 10de dag vóór het indienen van de offerte. “i” is ditzelfde indexcijfer zoals het werd opgenomen vóór de aanvang van de werken waarvoor gedeeltelijke betaling wordt gevraagd.
Artikel 4 – Onvoorziene omstandigheden
Alle omstandigheden die bij het indienen van de offerte redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn, en die de uitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins zwaarder of moeilijker zouden maken dan normaal voorzien is, zullen worden beschouwd als gevallen van overmacht. Zij geven ons het recht om de herziening of ontbinding van het contract aan te vragen. Wanneer deze omstandigheden een onderbreking van de werken tot gevolg hebben, wordt de uitvoeringstermijn van rechtswege geschorst voor de duur van de onderbreking, vermeerderd met de tijd die nodig is om de werf weer op te starten.
Artikel 5 – Wijzigingen en meerwerken
Alle door de medecontractant bestelde wijzigingen of meerwerken alsook de vaststelling van de prijs daarvoor vergen het voorafgaande akkoord van beide partijen en kunnen met alle rechtsmiddelen worden bewezen.
Artikel 6 – Veiligheidscoördinatie
Behoudens andersluidende vermelding zijn de veiligheidsmaatregelen die de veiligheidscoördinator oplegt en die niet bekend zijn op het moment waarop onze offerte wordt ingediend niet begrepen in de offerteprijs.
Artikel 7 – Werkdagen en uitvoeringstermijn
Behalve indien uitdrukkelijk anders werd overeengekomen, worden onze uitvoeringstermijnen in werkdagen vastgelegd. Als werkdagen worden niet beschouwd: de zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen, de jaarlijkse vakantiedagen en de inhaalrustdagen, en de dagen waarop weersomstandigheden of de gevolgen daarvan het werk gedurende ten minste vier uur onmogelijk maken of zouden maken.
De in de offerte voor de uitvoering en levering vermelde termijn is steeds indicatief. Bijgevolg zal de klant geen enkel verhaal, of recht op verbreking of schadevergoeding hebben indien de in de offerte vermelde termijn van levering of uitvoering wordt overschreden.
Artikel 8 – Verbreking
Indien de opdrachtgever geheel of gedeeltelijk afziet van de overeengekomen werken, dan is deze conform art. 1794 BW gehouden ons schadeloos te stellen voor al onze uitgaven, al onze arbeid, en alles wat wij bij die werken hadden kunnen winnen, hetgeen forfaitair wordt begroot op 20% van de niet uitgevoerde werken, onverminderd ons recht om onze werkelijke schade aan te tonen indien deze hoger zou liggen.
Artikel 9 – Oplevering(en)
Zodra de werken beëindigd zijn, dient de opdrachtgever over te gaan tot de voorlopige oplevering van de werken. Kleine onvolkomenheden of onafgewerktheden, waarvan de waarde minder dan 10% van de aannemingssom beloopt, kunnen geenszins worden ingeroepen om de voorlopige oplevering te weigeren. In voorkomend geval dient de opdrachtgever slechts te betalen ten belope van wat voor aanvaarding in aanmerking is genomen en zullen de eventuele gebreken binnen de maand worden verholpen. Als de opdrachtgever nalaat aan deze oplevering deel te nemen, of er zich geldig te laten vertegenwoordigen binnen 15 dagen na hierom verzocht te zijn, wordt de voorlopige oplevering als verkregen beschouwd vanaf het einde van deze voornoemde periode van 15 dagen. De voorlopige oplevering houdt de goedkeuring in door de opdrachtgever van de werken die worden opgeleverd en sluit voor hem elk beroep wegens zichtbare gebreken uit. De datum van de voorlopige oplevering bepaalt het vertrekpunt van de Benjarige aansprakelijkheid. De werken die in staat van oplevering zijn bevonden worden vermoed, tot bewijs van het tegendeel, zo te zijn geweest op de datum bepaald voor hun voltooiing of op de datum van de werkelijke voltooiing die de aannemer in zijn verzoek om oplevering vermeld heeft.
Als stilzwijgende aanvaarding van de voorlopige oplevering worden onder meer beschouwd, met ontlasting van de bouwonderneming inzake zijn contractuele verplichtingen:
- Iedere ingebruikname van de Werken in strijd met de gemelde voorschriften en alvorens volledige betaling.
- Het feit of de vaststelling dat onderaannemers en of decorateurs of derden die niet door de bouwonderneming zijn aangesteld zonder voorafgaandelijk schriftelijke toestemming van de bouwonderneming werken laten uitvoeren vóór de inbezitneming van het pand. In dit geval zal de Opdrachtgever geen enkel verhaal hebben op de bouwonderneming voor eventuele beschadigingen aan de door de bouwonderneming uitgevoerde werken.
- De wederverkoop van de woning.
De klant verstrekt, zowel bij de aanvang van de overeenkomst als tijdens de duur ervan, desgevallend op verzoek van de aannemer, stipt alle informatie die vereist is om de optimale uitvoering van de overeenkomst mogelijk te maken en doet het nodige voor een loyale samenwerking.
Dit impliceert onder andere:
- een gedetailleerd plan waarop alle leidingen, constructies etc., nauwkeurig vermeld en aangewezen staan;
- gegeven, elke gebeurtenis of ontwikkeling die enige invloed zou kunnen hebben op de uitvoering van de opdracht;
- op eerste verzoek te bevestigen dat de verschafte documenten, inlichtingen en uitleg juist en volledig zijn;
- na te gaan of de werken overeenstemmen met haar verwachtingen en met de door haar verschafte informatie, en indien dit niet het geval is, de aannemer hiervan onverwijld op de hoogte te brengen; ervoor te zorgen dat het terrein toegankelijk is en er de nodige plaats is om de werken te kunnen uitvoeren & machines te kunnen plaatsen.
De aannemer is niet aansprakelijk voor schade die zou voortvloeien uit onjuiste of onvolledige informatie verstrekt door de klant, of door laattijdige verstrekking van informatie door de klant. De aannemer is niet verplicht de juistheid en volledigheid na te gaan van de informatie die de klant of diens aangestelde(n) haar overmaken.
De inschakeling van derden gebeurt in naam en voor rekening van de klant, die geacht wordt rechtstreeks met deze derden te hebben gecontracteerd. De vergoedingen en kosten van deze derden zijn integraal ten laste van de klant en zullen in de regel rechtstreeks door de klant betaald moeten worden aan deze derden, behoudens afwijkend schriftelijk akkoord. Indien dergelijke kosten door de aannemer voorgeschoten zouden worden, zullen zij worden doorgerekend aan de klant.
Artikel 10 – Lichte verborgen gebreken
Gedurende een periode van twee jaar na de voorlopige oplevering is de aannemer aansprakelijk voor de lichte verborgen gebreken die niet gedekt zijn door de artikelen 1792 en 2270 van het Burgerlijk Wetboek. Op straffe van verval van de aansprakelijkheid van de aannemer moet het gebrek door de opdrachtgever worden aangeklaagd binnen 2 maanden vanaf de ontdekking ervan of vanaf de dag waarop het bekend had moeten zijn. Elke rechtsvordering op die grond is maar ontvankelijk als ze ingesteld wordt binnen een termijn van een jaar na de dag dat de opdrachtgever kennis heeft gekregen of had moeten krijgen van het gebrek. Deze termijn wordt evenwel geschorst gedurende de termijn waarbij sprake is van ernstige onderhandelingen met het oog op het vinden van een oplossing voor het probleem.
Artikel 11 – Overdracht van risico’s
De door de artikelen 1788 en 1789 van het Burgerlijk Wetboek beoogde overdracht van risico’s vindt plaats naarmate de uitvoering van de werken of de levering van de materialen, goederen of installaties vordert.
Artikel 12 – CLT eigenschappen
CLT is een natuurlijk product die opgebouwd is uit hout, hierdoor heeft het natuurlijke eigenschappen zoals krimp en uitdijing. Dit kan zorgen voor kleine scheurtjes in het hout na verloop van tijd. Wij bevelen hierdoor steeds aan om te werken met 5-laagse CLT in residentiële kwaliteit om dit zo veel mogelijk te voorkomen. Echter kan dit wel nog steeds optreden afhankelijk van het klimaat in de woning. Verder samenhangend met het klimaat is het hout van de fabriek uit uitvoerig gedroogd. Hierdoor worden alle larven, insecten of kleinere organismen verwijderd uit het hout. Hierdoor behandelen wij op vraag van en op advies van de fabrikant het hout niet tegen insecten daar dit een aftekening geeft op het hout en dit als overbodig wordt geacht. Wij zijn niet verantwoordelijk mocht er zich toch schade voordoen in de toekomst door toedoen van insecten.
Artikel 13 – Eigendomsvoorbehoud
Zelfs na hun incorporatie blijven de materialen die geleverd werden in het kader van deze overeenkomst eigendom van de aannemer en is de klant er slechts de houder van totdat de prijs volledig is betaald. De aannemer mag zonder toestemming van de klant de materialen weer losmaken en terugnemen. Dit recht vervalt en de eigendom gaat over zodra de klant al zijn schulden aan de aannemer gedelgd heeft. Bij een beroep op het recht op terugneming mag de aannemer de betaalde voorschoten houden ter vergoeding van zijn schade. Wanneer de aannemer dit recht uitoefent, brengt hij de klant hiervan bij gewone en aangetekende brief op de hoogte en wordt die geacht hiervan kennis te hebben op de 3de werkdag na de verzending ervan.
Artikel 14 – Verwerking van persoonsgegevens (GDPR)
Wij verzamelen en verwerken de persoonsgegevens die wij van u ontvangen met het oog de uitvoering van de overeenkomst, het klantenbeheer, de boekhouding en direct marketingactiviteiten. De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van werkelijke en reglementaire verplichtingen en/of het gerechtvaardigd belang. De verwerkingsverantwoordelijke is Steven Pauwels, Haagstraat 1A, 9930 Lievegem. Deze persoonsgegevens zullen enkel worden doorgegeven aan verwerkers, ontvangers en/of derden voor zover dit noodzakelijk is in het kader van voormelde doeleinden voor de verwerking. De klant draagt de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de persoonsgegevens die hij aan ons bezorgt en verbindt er zich toe de Algemene Verordening Gegevensbescherming na te leven ten aanzien van de personen van wie hij de persoonsgegevens aan ons heeft overgemaakt, evenals met betrekking tot alle mogelijke persoonsgegevens die hij van ons en onze medewerkers zou ontvangen. De klant bevestigt dat hij afdoende werd geïnformeerd over de verwerking van zijn persoonsgegevens en over zijn rechten op de inzage, verbetering, het wissen en bezwaar. Voor meer informatie, zie onze Privacy Policy, zoals terug te vinden op onze website.
Artikel 15 – Geschillen
Bij geschil over de geldigheid, de uitvoering of de interpretatie van deze overeenkomst zijn enkel de rechtbanken van de woonplaats/zetel van de aannemer bevoegd. ofwel Is de klant een “consument” in de zin van artikel I 1, 2° van het Wetboek van Economisch Recht, dan zal die dagvaarden voor de rechtbanken van de woonplaats/ zetel van de aannemer. Die zijn als enige bevoegd. eventueel Alvorens naar de rechtbank te stappen, kan elk technisch geschil over werken die werden uitgevoerd voor rekening van een particulier voor privédoeleinden, op verzoek van één van de betrokken bouwpartners, voor de Verzoeningscommissie Bouw aanhangig worden gemaakt. Haar adres: Espace Jacquemohe, Hoogstraat 139 te 1000 Brussel. Alle inlichtingen over de Commissie en het procedurereglement kunnen worden verkregen op de site van de Verzoeningscommissie, op het volgende adres: https://www.bouwverzoening.be